Næstved Kommune skal have de bedste skoler og daginstitutioner på Sjælland

Det Konservative Folkeparti vil investere massivt i vores børn og unge. Børn og unge er vores fremtid.

Skolelivet er børnenes første store skridt i rejsen mod dannelse som menneske, individ og borger i det moderne samfund. Det er derfor ekstremt vigtigt, at skoler har de nødvendige forudsætninger for at kunne løfte denne opgave – det gælder alt fra de nødvendige økonomiske ressourcer til et handle- og ledelsesrum hvor der er plads til forskellighed.

Skolerne i Næstved Kommune har igennem en lang periode været udsat for den ene strukturændring efter den anden. Det er på tide, at skolerne får tid og ro til at agere som skole fremfor at skulle tilpasse sig til endnu en strukturændring, som resultat af politisk idémageri. Denne periodes reformer med bl.a. opsplitning af Lille Næstved Skole og nedlæggelse af overbygningen i Toksværd har medført for høje klassekvotienter og en forringelse af almenområdet – på trods af, at vi har tilført millioner til området. Man har ikke lyttet til forældrene, lærerne og skolelederne.

Den enkelte skole skal have mulighed for at agere frit indenfor et sæt overordnede rammer, så der er spillerum til forskellighed i den daglige drift, undervisning og anvendte metoder, fremfor at skulle passe ind i én fælles administrativt defineret kasse på tværs af alle skoler i kommunen.

Gode skoler og institutioner er en bosætningsstrategi – og for os er dette hjerteblod.

Vores plan
  • Der skal være ro på skoleområdet. Nej til flere skolelukninger. Vi vil bevare alle skolematrikler – også på landet.
  • Drop førskole/forårs-SFO, optimer brobygning, og lad børnene begynde direkte i børnehaveklassen (En betegnelse, som vi nu igen bruger efter konservativt forslag).
  • Større fokus på fysisk og mental trivsel i daginstitutioner og folkeskole.
  • Styrkelse af den digitale læringsteknologi.
  • Større fokus på bevægelse i folkeskolen.
  • Større selvstændighed for skolerne, decentrale beslutningsgange, medbestemmelse til lærere og forældre og mere ansvar til den enkelte skoleleder.
  • Vi siger ja tak til flere private daginstitutioner og privatskoler, der kan supplere de kommunale tilbud, og hvor der er endnu større frihedsgrad i det daglige.

Konkrete målsætninger

  • Flere lærere, pædagoger og omsorgspersoner – mindre forvaltning og bureaukrati.
  • Lukkedage i daginstitutionerne skal afskaffes.
  • Skolerne skal hedde skolenavne – ikke afdelinger.
  • Flere landskoler skal have mulighed for overbygning.
  • Maksimalt 5 %, der ikke består dansk og matematik. I dag er der ca. 20 %.
  • Mere motion, mere faglighed, mere dannelse og indførelse af morgensang i skolen. Næstved skal være foregangsby på trivsel og motion med inspiration fra Chris MacDonald.
  • Teknologi skal bruges i undervisningen – ikke i frikvartererne. Vi skal vise tillid til lærerne, og lærerne skal have beføjelser til at inddrage telefoner og lign.
  • Der skal være en antimobbe-politik på alle matrikler, og indsatsen mod ordblindhed skal øges.
  • Bedre indeklima, samt bedre toiletter og håndvaske i daginstitutioner og skoler.
  • Mere erhvervspraktik til folkeskoleelever, herunder mulighed for mentorordninger.
  • Tættere samarbejde mellem skole og forældre.
  • Tilbud om tysk allerede fra børnehaveklassen – efter sønderjysk forbillede.
  • Indførelse af tolærerordninger i folkeskolen – vi skal styrke almenområdet.
  • Tidligere indsats på specialområdet – også før skolegangen.