Motorvej til Næstved
Hvad sker der for transportminister Ole Birk Olesen? Havde det ikke været fordi, at juli måned var tæt på at blive en juli uden en eneste sommerdag, kunne man være fristet til at tro, at sommervarmen var steget ham til hovedet, når man læser om hans trafikale bidrag til en 2025-plan.
Ole Birk Olesen peger på veje frem for offentlig trafik – og endnu en gang må Sydsjælland, Falster og Lolland endnu en gang konstatere, at denne del af Danmark ikke er et højt prioriteret område. Dette har længe været afspejlet i prioriteringen af den offentlige transport (hvor togpendlere dagligt oplever, at den øst-vestgående trafik prioriteres langt højere end Sydbanen) og kan nu også konstateres, når det kommer til prioritering af anlæggelse af nye motorveje.
Alt er klar: En bekostelig VVM-undersøgelse er gennemført og linjeføringen er besluttet. Skal disse mange millioner helt forgæves hældes ud med badevandet?
Selv om det må stå lysende klart for enhver, at etableringen af motorvejen Næstved-Rønnede ikke “bare” er et Næstved-projekt, men en styrkelse af hele Sydsjælland, der i årevis har været trafikalt nedprioriteret, så er flere jyske motorvejsprojekter tilsyneladende højere prioriteret end den sydsjællandske sammenhængskraft. En sammenhængskraft, der er absolut nødvendig, for at skabe den bedre balance, som regeringen lagde op til i forbindelse med udflytningen af 3900 statslige arbejdspladser.
Ole Birk Olesen: Det er ikke tilstrækkeligt at flytte arbejdspladserne. Det skal også være muligt at komme til og fra disse arbejdspladser. I de kommende år kommer Udlændingestyrelsen til Næstved, der bygges Campus og inden for det kommende år skal statsfængslet i Nørre Alslev tages i brug. Det SKAL være muligt at kunne komme til og fra disse arbejdspladser. Også selv om man har bosat sig på Sydsjælland!
Med venlig hilsen
Bettina Hansen
Byrådskandidat for De Konservative i Næstved
Odensevej 8
4700 Næstved
Læserbrev sendt til Sjællandske 1. august 2017