Kvindelige kandidater til landets byråd

Kvinderådet sætter i disse dage fokus på de kvindelige kandidater til landets byråd. Dette sker gennem forskellige lokale aktiviteter. Især er der fx fokus på andelen af kvinder, der stiller op til kommunalvalget og repræsentationen af kvinder på de forskellige partilister. Jeg synes formålet er ædelt, men jeg synes samtidig at kampagnen mangler perspektiv. På den konservative liste er 60% af de fem øverst placerede kandidater kvinder (andelen er på den samlede liste er noget lavere) og 66,6% af vores byrådsrepræsentation udgøres af kvinder. Samtlige opstillede kvindelige kandidater er optaget på listen – alligevel er der en overvægt af mænd. Og her glemmer kampagnen at tage højde for, at ønsket om at blive byrådskandidat ikke er noget, man kan tvinge kvinder til at have. Og på trods af ligestilling, så er der bare kvinder, der prioriterer tiden til familien højere end politisk arbejde. For der ER ingen tvivl om, at det at være politisk aktiv koster i forhold til den tid man er sammen med familien. Det koster præcis det samme for de mandlige kandidater, men af en eller anden grund, så er det mere socialt acceptabelt, at mænd prioriterer aktiviteter, der går ud over familielivet. Og DET synes jeg kunne være interessant at diskutere.

Bettina Hansen
Byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti,